Khora
Dansk VR-virksomhed har succes: Finder europæiske partnerskaber
Virtual Reality har så mange værdiskabende kvaliteter, at mediet kan bidrage væsentligt til udviklingen af f.eks. fremtidens sundheds- og informationsteknologier. Udvikling og udbredelse kræver imidlertid internationale samarbejdspartnere og vidensressourcer, så derfor har den danske VR-virksomhed Khora via Enterprise Europe Network (EEN) fået hjælp til at danne relevante, internationale partnerskaber.
Matias K. Seidler, Program Director i VR-virksomheden Khora (Fotos: Khora)
Virtual Reality handler langt fra bare om computerspil og sjove lyd- og billedsimulationer. Mediet fucker kort sagt med din hjerne, når du oplever et 360 graders-rum med retningsbestemt lyd, og du kan orientere dig rumligt ift. billede og lyd og f.eks. fornemme, hvordan en bil kommer ræsende bagfra. Oplevelsen narrer din hjerne til at tro, at det, du oplever, er virkeligt – dét, psykologer kalder "Body Transfer".
- Det åbner op for en række værdiskabende muligheder for at gøre en positiv forskel for mennesker og sektorer, der arbejder med behandling, sundhed, kultur, læring og uddannelse, forklarer Matias K. Seidler, Program Director, i VR-virksomheden Khora, hvis 23 ansatte siden 2016 har holdt til i Khoras produktionslokaler og showroom i Kødbyen i København.
Europas største B2B-netværk
I håb om at kunne skabe de rigtige alliancer kontaktede Khora EEN, der matcher virksomheder og vidensinstitutioner med andre lignende i hele verden. Samarbejdet har nu stået på i flere år, og selv om flere ansigter om bordet har været skiftet ud under vejs, forbliver fokus på missionen og passionen, fortæller EEN-konsulent Peter Ravnborg Nissen, der i dag er den faglige kapacitet, der bistår Khora.
- Enterprise Europe Network er et B2B-netværk, der har flere funktioner – f.eks. partnersøgning, markedsmapping, innovationsstyrkelse, design af customer journeys og dynamiske oplevelser mm. Da jeg mødte Khora, var de i vækst, havde lige vundet Børsens Gazellepris og havde styr på deres ting, hvorfor det var nemt at finde frem til potentielle samarbejdspartnere til dem,”siger Peter Ravnborg Nissen og konkretiserer:
- Vi har grundlæggende hjulpet Khora med to ting: At finde samarbejdspartnere i form af mulige kunder eller vidensbaserede relationer, der kunne løfte deres VR-evner op i en større liga. Og løbende har vi også hjulpet dem med at få struktur på deres efterspørgsel og henvendelser og sparret en del om, hvilke leads de skulle gå med – hvilke partnere de havde brug for. Det bliver hurtigt en proces, der også indeholder alle mulige andre faktorer, der dukker op undervejs, siger han.
Stor hjælp at få EEN ombord
I Khoras arbejde med at skabe virtuel adgang til begivenheder, situationer og steder, der ellers er helt eller delvist utilgængelige, har EEN været en uvurderlig hjælp i processen med at finde de rette samarbejdspartnere.
- Det er og har været en stor, ekstra ’muskel’ at få EEN om bord som samarbejdspartner for os. Deres internationale partnerskabssøgninger, hvor vi beskrives på en relevant måde, og deres sortering i indkomne henvendelser har betydet enormt meget for os i forhold til at spare tid og afdække blind spots. For selv om vi i virksomheden har mange tusind forretningsforbindelser, har vi langt fra adgang til den mængde af fagspecifikke netværk og platforme, som EEN har, siger Matias K. Seidler.
Den private business matchmaking har i høj grad bragt Khora på det internationale VR-landkort og resulteret i konkrete samarbejder, fortæller han:
- F.eks. har et irsk universitet en hel afdeling, der arbejder med Artificial Intelligence,og præcis det, vi står og skal bruge i nogle af de større, tværeuropæiske projekter, vi er en del af. Dem havde vi aldrig selv fundet frem til. Samtidig fungerer EEN som en blåstempling – både af de partnere, de formidler kontakt til – og af os over for partnere og markedet. På den måde er vores samarbejde med EEN med til at spare os tid, accelerere kritiske processer samt skabe tillid og legitimitet i partnerskaber.
Fakta om Khora
Khora er et prisvindende Virtual Reality (VR) og Augmented Reality (AR) produktionsstudie i København, der skaber banebrydende indhold indenfor flere anvendelsesområder. Over de seneste fem år har de produceret mere end 300 VR/AR applikationer og afholdt mere end 1000 workshops og events.
EENergy: Strandby Fiskerihavn forbedrer ventilationsanlæg og indeklimaet
Strandby Fiskerihavn er én af 41 danske virksomheder, der har fået bevilliget EENergy-midler til energieffektivisering. Midlerne er brug til at forbedre deres ventilationsanlæg.
Dansk-koreansk projekt udvikler maritim satellitkommunikation
Sternula A/S blevet projektpartner i Eurostars-projektet MACORSAT, hvor de i samarbejde med en sydkoreansk partner og den danske virksomhed Dacoma skal udvikle løsninger til at få data så effektivt som muligt fra skib til land og omvendt via AIS 2.
Akut hjælp holdt produktionen i gang
En hurtig rundspørge i Enterprise Europe Network blev redningen af produktionen af en populær produkttype i Søren Lund Møbler A/S’ produktlinje, da den danske møbelvirksomhed pludselig stod uden leverandør af en særlig komponent.
Nyskabelse af medieindhold med følelsesmæssig indsigt i målgruppen
Spænding, glæde, sorg, frygt, kedsomhed...vi kan føle mange ting, når vi ser en video. Tænk, hvis medie- og underholdningsvirksomheder kunne skabe og tilpasse indhold baseret på seernes følelsesmæssige reaktioner? Det er allerede en realitet takket være t