Sternula A/S

Dansk-koreansk projekt udvikler maritim satellitkommunikation

Med hjælp fra Enterprise Europe Network er danske Sternula A/S blevet projektpartner i Eurostars-projektet MACORSAT, hvor de i samarbejde med en sydkoreansk partner og den danske virksomhed Dacoma skal udvikle løsninger til at få data så effektivt som muligt fra skib til land og omvendt via AIS 2.0-teknologi.

Det internationale samarbejde omfatter den koreanske partner HarborMax og danske partnere Sternula, Dacoma og Nordic Data Group (foto: Sternula A/S)

I MACORSAT-projektet udvikles en løsning til kontrol af sensorsystemer ombord på maritime fartøjer ved hjælp af datareduktion og sikker forbindelse baseret på den nye maritime kommunikationsstandard VHF Data Exchange System (VDES), også kendt som ”AIS2.0”. 

Sternula, der har base i Aalborg, blev etableret i 2019 og er verdens første kommercielle satellitoperatør, der udbyder en global maritim dataforbindelse via den nye AIS 2.0-teknologi. Sternula har udviklet en boks, som man kan have på sit skib, og som er kompatibel med skibets VDES/AIS tranceiver og derfor ”snakker” satellitkommunikation. I starten af 2023 opsendte Sternula deres første satellit, der understøtter forskellige måder at sende data på fra et skib til kysten og omvendt. Sternulas målsætning er 60 satellitter i 2030.

Opstart af Eurostars-projekt om maritim satellitkommunikation

Forløbet startede tilbage i 2022, hvor Michael Rafn, Enterprise Europe Network-konsulent fra NordDanmarks EU-Kontor, fik en henvendelse fra en koreansk netværkskollega. En koreansk virksomhed søgte partnere til et Eurostars-projekt omkring maritim bredbåndskommunikation med lang dækning, og Michael Rafn henvendte sig herefter til den lokale satellitudvikler Sternula for at præsentere muligheden. Hos Sternula vurderede de, at projektet lå inden for deres forretnings- og ekspertiseområde, og virksomheden var på daværende tidspunkt allerede i dialog med myndigheder og et par virksomheder i Korea. 

Godt hjulpet på vej af den koreanske Enterprise Europe Network-kollega, Jewon Lee fra ED Research, lykkedes det at etablere en dialog og afholde det første virtuelle møde sammen med den koreanske klient, Mr. Heewook Kang fra HarborMax, i december 2022.

Det blev herefter besluttet, at Sternula skulle lede projektet, og at Dacoma, en dansk virksomhed fra Svendborg, der fremstiller et avanceret skibsstabiliseringssystem, skulle være med i projektet og indsamle data fra arbejdsbåde, der sejler i farvande, hvor der er en blanding af forbindelsesmuligheder til rådighed.

Projektansøgningen blev indsendt i april 2023 med de tre partnere HarborMax, Sternula og Dacoma, og konsortiet modtog bevillingen i juni 2023 med et overordnet budget på 7 mio. kr. - heraf 1,9 mio. kr. til Sternula. Senere i forløbet kom også it- og datakonsulentvirksomheden Nordic Data Group med i projektet.

Det er ligesom en forlænget arm ud i netværket - man kan lige pludselig forlænge sit netværk, og når man så kommer til Korea, så spreder det sig derude – eller også så forlænger I armen til Italien næste gang, og så spredes det i Italien. I skaber jo en netværkshub forskellige steder, som vi måske ikke havde nået ellers. Og det giver virkelig værdi.

 

- Marika Jensen, projektleder, Sternula A/S

En netværkshub ud i verden

For Sternula har det haft stor betydning at stifte kendskab med Enterprise Europe Network og det store netværk, der ligger bag.

- Det at man har nogen, der faktisk allerede har et netværk, som kan hjælpe med at finde relevante matchende virksomheder eller projekter og komme med forslag - det gør jo, at man kan finde muligheder, som vi ikke havde fundet ellers. Hvad er chancen for, at vi havde taget til en maritim messe i Korea og havde mødt lige præcis HarborMax, og at det lige var blevet til noget? Chancen er minimal for en dansk lille virksomhed, når man ikke har penge til at flyve ubegrænset, fortæller projektleder Marika Jensen og uddyber:

- Det er ligesom en forlænget arm ud i netværket - man kan lige pludselig forlænge sit netværk, og når man så kommer til Korea, så spreder det sig derude – eller også så forlænger I armen til Italien næste gang, og så spredes det i Italien. I skaber jo en netværkshub forskellige steder, som vi måske ikke havde nået ellers. Og det giver virkelig værdi, pointerer Marika Jensen.

HarborMax inviterede efterfølgende Sternula med i et nyt Eurostars projektsamarbejde, som også netop har modtaget EU-støtte.

Marika Jensen, projektleder i Sternula A/S (foto: Sternula A/S)

 

Vinder internationaliseringspris

Det gode projektsamarbejde i MARCORSAT har for nylig fået øget bevågenhed. Sammen med NordDanmarks EU-kontor var Sternula blandt i alt tre nominerede til Enterprise Europe Networks ”Internationalisation Award 2024” – en pris, der sætter fokus på opnåelse af et godt internationalt samarbejde for virksomheder via netværkets internationale partnere - og vandt med projektet MARCORSAT.

- Som en del af Enterprise Europe Network er det vores fornemmeste opgave at hjælpe virksomheder med at vokse og nå deres potentiale på det internationale marked, og det er en stor fornøjelse, når det lykkedes i så høj grad, som det har gjort for Sternula, fortæller Michael Rafn.

Fakta Sternula A/S

Sternula A/S er verdens første kommercielle udbyder af satellitbaseret AIS 2.0, også kendt som VHF Data Exchange System (VDES), som er designet til at muliggøre kommunikation mellem skibet og landjorden. Virksomheden har opbygget sin egen globale satellitinfrastruktur, som eksisterer side om side med VDES-kystradio til brug i nærområdet. Den første satellit kom i drift fra begyndelsen af 2023.

Læs mere her

Fakta HarborMax

Koreanske HarborMax leverer kommunikationsinfrastruktur af høj kvalitet til maritim trådløs kommunikation. I projektet har HarborMax udviklet et 4G modem, der sidder på skibet, og som sørger for kommunikationen med land via en kommunikationsantenne placeret på en mast på kysten.

Læs mere her

Fakta MACROSAT-projektet

Maritime Communication Using Data Reduction, Satellites, AIS2.0 and Terrestrial Systems. Formålet med projektet er at udvikle en maritim digital forbindelsesplatform til små og mellemstore kommercielle og private fartøjer med en længde på op til ca. 50 meter. Platformen vil være i stand til at indsamle data fra systemer om bord på et fartøj, komprimere dem og sende dem til den ønskede landbaserede destination ved hjælp af den nye generation af automatisk identifikationssystem - AIS 2.0, også kaldet VDES (VHF Data Exchange System). Med denne løsning vil det blive muligt at understøtte forskellige typer overvågningssystemer for udstyr om bord, som kan forbedre sikkerheden til søs, forhindre fejl i skibsudstyret eller hjælpe med at optimere brændstofforbruget, for blot at nævne nogle få.

Læs mere her

Skal vi tage en uforpligtende snak?

Dansk-koreansk projekt udvikler maritim satellitkommunikation

Dansk-koreansk projekt udvikler maritim satellitkommunikation

Sternula A/S blevet projektpartner i Eurostars-projektet MACORSAT, hvor de i samarbejde med en sydkoreansk partner og den danske virksomhed Dacoma skal udvikle løsninger til at få data så effektivt som muligt fra skib til land og omvendt via AIS 2.

Akut hjælp holdt produktionen i gang

Akut hjælp holdt produktionen i gang

En hurtig rundspørge i Enterprise Europe Network blev redningen af produktionen af en populær produkttype i Søren Lund Møbler A/S’ produktlinje, da den danske møbelvirksomhed pludselig stod uden leverandør af en særlig komponent.