Colombani ApS
Colombani - salg af økologiske nødder og olier
Colombani ApS har skabt sig en niche på det danske marked omkring import og salg af økologiske fødevarer af høj kvalitet. Sortimentet dækker olivenolie, nødder, te, eddiker mv., som importeres fra forskellige lande i Europa og sælges direkte til danske forbrugere via Colombanis webshop. Med hjælp fra Enterprise Europe Network udvider Colombani løbende deres varesortiment, og seneste produkt på hylden er økologiske nødder.
Jesper Gyldendal Colombani og Natascha Colombani startede ud som iværksættere efter en rejse til Andalusien, på jagt efter den perfekte olivenolie (Foto: Colombani ApS)
Det blev en ferie i Spanien i 2014, som lagde grunden for Colombani. Jesper og Natascha Gyldendahl Colombani mødte en række forskellige olivenolieproducenter, som viste dem forskellen på dårlig, god og rigtig god olivenolie. Hjemvendt til Danmark valgte Jesper og Natascha at etablere virksomheden Colombani Aps.
- Vi startede i det små med at bestille olivenolie hjem og sælge primært til venner og venners venner. Men efterhånden som vi blev mere og mere kendt for vores kvalitetsolier, så vi muligheden for at etablere en webshop, så vi kunne nå endnu bredere ud, fortæller direktør Jesper Gyldendahl Colombani og fortsætter:
- Med vores hurtige vækst i salget af økologisk olivenolie begyndte flere af vores kunder også at efterspørge andre produkter. Vi har derfor løbende udvidet vores sortiment med forskellige typer af nødder, te, quinoa og chiafrø. Selvfølgelig alt sammen certificeret økologisk.
Colombanis produkter sælges i dag primært via deres webshop. Der udvides løbende med flere produkter ud fra princippet: Høj kvalitet, stor mængde og lav pris. Kunder får nemlig den billigste pris, hvis de går sammen og køber hjem i større mænger. På den måde kan Colombani tilbyde samme høje kvalitet som i specialforretninger, men til en væsentlig lavere pris.
De rigtige leverandører
For en virksomhed som Colombani, der fokuserer på højkvalitetsfødevarer, og som løbende udvider produktsortimentet, er det afgørende at kunne finde leverandører, som kan levere produkter i den rette kvalitet, mængde og pris. Jesper kontaktede derfor Enterprise Europe Network-konsulent Kristoffer Riis fra Væksthus Hovedstadsregionen for hjælp til at identificere nye leverandører.
- Vi stiller store krav til vores leverandører. Vi skal fx være helt sikre på, at de har de rigtige økologiske certificeringer, og at de kan levere produkterne til os i korrekte indpakninger, da vi sælger direkte videre til forbrugerne. Så vi var på forhånd spændte på, om det ville lykkedes Kristoffer at finde nogle gode kandidater. Men vi blev meget positivt overraskede over både antallet og kvaliteten af de henvendelser, vi har fået, fortæller Jesper Gyldendahl Colombani.
For at nå bredt ud og finde mulige leverandører fra hele Europa udarbejdede Colombani i samarbejde med Kristoffer Riis en profil til Enterprise Europe Networks virksomhedsdatabase. Her er der specificeret, hvilke typer af produkter Colombani leder efter, og hvilke krav de har til produkterne og leverandørerne. Det har resulteret i dialog med flere end 10 forskellige leverandører fra lande, som Holland, Spanien, Portugal og Italien.
Rigtig gode resultater
Konkret har søgningen resulteret i indkøb for flere millioner kroner, samarbejde med en engelsk leverandør af chiafrø og et tæt samarbejde med en spansk producent omkring levering af økologiske mandler. Desuden er der igangværende forhandlinger med nye leverandører omkring indkøb af quinoa og andre typer økologiske nødder.
Fakta Colombani ApS
Jesper Gyldendal Colombani og Natascha Colombani stiftede i 2014 Colombani ApS. Firmaet importerer økologisk olivenolie og andre økologiske produkter som fx mandler, chiafrø, quinoa og eddiker i høj kvalitet. Produkterne sælges direkte til forbrugeren via firmaets webshop.
EENergy: Strandby Fiskerihavn forbedrer ventilationsanlæg og indeklimaet
Strandby Fiskerihavn er én af 41 danske virksomheder, der har fået bevilliget EENergy-midler til energieffektivisering. Midlerne er brug til at forbedre deres ventilationsanlæg.
Dansk-koreansk projekt udvikler maritim satellitkommunikation
Sternula A/S blevet projektpartner i Eurostars-projektet MACORSAT, hvor de i samarbejde med en sydkoreansk partner og den danske virksomhed Dacoma skal udvikle løsninger til at få data så effektivt som muligt fra skib til land og omvendt via AIS 2.
Akut hjælp holdt produktionen i gang
En hurtig rundspørge i Enterprise Europe Network blev redningen af produktionen af en populær produkttype i Søren Lund Møbler A/S’ produktlinje, da den danske møbelvirksomhed pludselig stod uden leverandør af en særlig komponent.
Nyskabelse af medieindhold med følelsesmæssig indsigt i målgruppen
Spænding, glæde, sorg, frygt, kedsomhed...vi kan føle mange ting, når vi ser en video. Tænk, hvis medie- og underholdningsvirksomheder kunne skabe og tilpasse indhold baseret på seernes følelsesmæssige reaktioner? Det er allerede en realitet takket være t