Public Intelligence
Dansk sundhedsinnovation i Storbritannien
Som bruger af Enterprise Europe Networks services har Public Intelligence indtaget Storbritannien med firmaets User Driven Health Innovation Methodology med stor succes – et marked, der i den grad efterspørger innovation inden for sundhed og velfærd.
Peter Julius, CEO og partner, Public Intelligence (Foto: Public Intelligence)
Public Intelligence er en konsulentvirksomhed med base i Odense, der har specialiseret sig i sundheds- og velfærdsinnovation, hvor brugerinddragelse er kernen i alt, hvad virksomheden arbejder med, særligt i firmaets innovationsmetode, som er en systematisk tilgang til innovation inden for sundhedsområdet målrettet offentlige organisationer.
I flere år har virksomheden haft stor succes på det danske og skandinaviske marked, men der har altid været en sult for mere. Det har da også vist sig, at der er stor efterspørgsel på virksomhedens ydelser fra andre lande.
Innovationshungrende briter
I 2016 blev der fra britisk side taget kontakt til Public Intelligence, og med hjælp fra Enterprise Europe Network-kontorer i Storbritannien og Danmark blev der efterfølgende arrangeret et delegationsbesøg hos Public Intelligence, hvor 14 briter allerede efter fire timers samtale var klar til at skrive kontrakt med den danske virksomhed.
- Der er et stort behov for sundhedsinnovation i Storbritannien. De er innovationshungrende, og samtidigt er det et stort, kompliceret og attraktivt marked for os, siger Peter Julius, CEO og partner i Public Intelligence.
Samme år blev den fynske virksomhed bedt om at levere inspiration til ét af Englands syv nationale testmiljøer – et ”Living Lab” på Surrey University, hvor formålet var at undersøge og teste, hvordan teknologi kan forbedre livet for 350 familier, der lever med demens.
Sidenhen er det gået stærkt med det engelske samarbejde, og i dag er Public Intelligence involveret på flere fronter i Storbritannien, og virksomheden arbejder derfor også tæt sammen med Kent Surrey Sussex Academic Health Science Network (KSS AHSN) på at bringe sundhedsinnovation helt i front i Storbritannien.
Givtig delegationstur til Storbritannien
I februar 2017 deltog Public Intelligence i en delegationstur til Storbritannien med 10 andre danske virksomheder. Turen var arrangeret af WelfareTech med support fra Enterprise Europe Network-konsulent Bjarne Andersen fra Syddanmarks EU-kontor, der i samarbejde med kollegaer fra Enterprise Europe Network South West England arrangerede en matchmaking-event, hvor de danske virksomheder kunne møde engelske repræsentanter fra virksomheder, hospitaler, universiteter mv.
Tre af de møder, som Public Intelligence afholdt på den tur, har ført til konkrete aftaler, og et af disse projekter er med Public Intelligences egne ord ”et af de mest ambitiøse brugerdrevne projekter på engelsk jord!”.
- Vi har haft rigtig stor gavn af bekendtskabet med Enterprise Europe Network – uden deltagelse i de arrangementer har vi nok ikke fået så stort et gennembrud i Storbritannien, som vi har fået, slutter Peter Julius.
Fakta om Public Intelligence
Public Intelligence arbejder med velfærdsinnovation og har bl.a. et økosystem af Living Labs med velfærdsteknologi. De uddanner også fremtidens frontpersonale og tilbyder kurser til medarbejdere og ledere i offentlige organisationer, hvor de får konkrete værktøjer og indsigt i innovationsmetodikken, som de kan arbejde med i deres organisation for systematisk at arbejde med innovation.
EENergy: Strandby Fiskerihavn forbedrer ventilationsanlæg og indeklimaet
Strandby Fiskerihavn er én af 41 danske virksomheder, der har fået bevilliget EENergy-midler til energieffektivisering. Midlerne er brug til at forbedre deres ventilationsanlæg.
Dansk-koreansk projekt udvikler maritim satellitkommunikation
Sternula A/S blevet projektpartner i Eurostars-projektet MACORSAT, hvor de i samarbejde med en sydkoreansk partner og den danske virksomhed Dacoma skal udvikle løsninger til at få data så effektivt som muligt fra skib til land og omvendt via AIS 2.
Akut hjælp holdt produktionen i gang
En hurtig rundspørge i Enterprise Europe Network blev redningen af produktionen af en populær produkttype i Søren Lund Møbler A/S’ produktlinje, da den danske møbelvirksomhed pludselig stod uden leverandør af en særlig komponent.
Nyskabelse af medieindhold med følelsesmæssig indsigt i målgruppen
Spænding, glæde, sorg, frygt, kedsomhed...vi kan føle mange ting, når vi ser en video. Tænk, hvis medie- og underholdningsvirksomheder kunne skabe og tilpasse indhold baseret på seernes følelsesmæssige reaktioner? Det er allerede en realitet takket være t