Ent Cph
Danske møbler med tjekkiske ben
Ent Cph er en ny og spændende, dansk møbeldesignvirksomhed, som producerer bæredygtige møbler af solidt egetræ. Virksomheden brugte Enterprise Europe Network til at finde en kvalificeret produktionsvirksomhed i Tjekkiet, som kunne levere elementer til deres kollektion.
Fotos: Ent Cph
Den danske møbeldesignscene er verdenskendt, og nu har den nye og spændende designvirksomhed Ent Cph sluttet sig til det fine selskab. Det er vennerne Alexander Ploug, Lasse Salomonson og Kristian Gutte, som har skabt virksomheden for at give deres bud på moderne og miljørigtige møbler med elegante og stilrene linjer. Kollektionen er skabt ud fra konceptet om, at møbler ikke skal kasseres efter et par års brug, men skal være tidsløse i stil og stærke nok til at være i familien i mange år.
- Det er derfor, at vi giver 25 års garanti på de fleste af vores produkter, siger Alexander Ploug.
Bæredygtigt træ
Bæredygtighed og design står Ent Cph meget nær. De er meget miljøbevidste i alt fra design til valg af materialer og overfladebehandling. Virksomheden køber kun træ fra FSC-certificerede forhandlere og bestræber sig på at få træet fra nærområder. Det vil sige, at CO2-udslippet bliver begrænset, og de sørger for, at der bliver plantet to træer hver gang, der fældes et. Møblerne er behandlet med olie i forskellige nuancer og produceret, så de ikke slår sig ved normal dansk stuetemperatur. Designet er stilrent og tidsløst, så møblerne har en lang levetid.
- Plankeborde er altid moderne og kan holde for evigt. Der kommer naturligvis patina med tiden, som kun gør det hele endnu flottere, fortæller Alexander Ploug.
Partner i Tjekkiet
Hvert møbelstykke er unikt og sammensat efter kundens ønsker. Udfordringen for den nyetablerede virksomhed var at finde en producent, der havde erfaring med produktion af bordben i stål, og som kunne leve op til Ent Cphs høje kvalitetskrav og krav til levering.
De blev henvist til Enterprise Europe Network-konsulent Simon Poulsen fra Væksthus Hovedstadsregionen, som kontaktede flere netværkspartnere i Østeuropa med produktionsvirksomheder inden for metal. Partnerne tog kontakt til flere af disse, inden valget faldt på en mindre virksomhed i Tjekkiet. Virksomheden modtog Ent Cphs tegninger og leverede efterfølgende priser og vareprøver. Det viste sig, at kvaliteten var helt i top, og priserne var fornuftige.
- Vi fik kontakt med en del virksomheder, som Simon Poulsen henviste til os, men valget faldt på den tjekkiske producent. Vi er rigtig glade for samarbejdet. Det giver os nu mulighed for at udvide vores salg og gøre os endnu mere konkurrencedygtige, forklarer Alexander Ploug.
Desuden fortsætter samarbejdet med Enterprise Europe Network.
- Det er svært at få egetræsplanker i Danmark, og vi bruger nu netværket til at finde leverandører til os. Vi har fået kontakt til flere virksomheder i Europa, som kan levere FSC-træ til vores værksted i Hareskovby, og håber på at lande en aftale med mindst en af dem inden alt for længe, slutter Alexander Ploug.
Ent Cph sælger deres udvalg af designmøbler online og fra deres nye butik på Nørre Farimagsgade i København.
Fakta Ent Cph
Ent Cph er en dansk designvirksomhed med base i København, som designer og producerer skandinaviske, bæredygtige møbler af certificeret FSC-træ. Produkterne forhandles pt. i Danmark og Norge.
EENergy: Strandby Fiskerihavn forbedrer ventilationsanlæg og indeklimaet
Strandby Fiskerihavn er én af 41 danske virksomheder, der har fået bevilliget EENergy-midler til energieffektivisering. Midlerne er brug til at forbedre deres ventilationsanlæg.
Dansk-koreansk projekt udvikler maritim satellitkommunikation
Sternula A/S blevet projektpartner i Eurostars-projektet MACORSAT, hvor de i samarbejde med en sydkoreansk partner og den danske virksomhed Dacoma skal udvikle løsninger til at få data så effektivt som muligt fra skib til land og omvendt via AIS 2.
Akut hjælp holdt produktionen i gang
En hurtig rundspørge i Enterprise Europe Network blev redningen af produktionen af en populær produkttype i Søren Lund Møbler A/S’ produktlinje, da den danske møbelvirksomhed pludselig stod uden leverandør af en særlig komponent.
Nyskabelse af medieindhold med følelsesmæssig indsigt i målgruppen
Spænding, glæde, sorg, frygt, kedsomhed...vi kan føle mange ting, når vi ser en video. Tænk, hvis medie- og underholdningsvirksomheder kunne skabe og tilpasse indhold baseret på seernes følelsesmæssige reaktioner? Det er allerede en realitet takket være t