Kinoa Foods
Fra konkurs til stor succes med internationale dimensioner
Et nej tak fra Danmarks nok mest sete investor-tv-program har ironisk nok pustet fornyet liv i Kinoa Foods, som gennem Enterprise Europe Network har fundet en vigtig partner i forhold til at kunne realisere virksomhedens nye forretningsmodel og fremtidige markedsmuligheder.
Foto: Kinoa Foods Aps
Kinoa Foods udvikler økologiske og glutenfrie quinoaprodukter, alle lavet fra bunden. Deres vision er nemlig at tilbyde sund og nærende mad med masser af naturlig smag – og de bruger derfor heller ingen tilsætningsstoffer. Alt, hvad virksomheden laver, er baseret på ægthed og enkelhed – og med tanke for miljøet, så fx kun bæredygtig og genanvendelig emballage prioriteres.
Investorjagt og ny forretningsmodel
I den spæde start tilbage i 2018 var Kinoa Foods på udkig efter en investor for at skalere forretningen, og derfor besluttede ægteparret Katja og Morten Krause Jensen, som står bag virksomheden, at prøven lykken i TV-programmet ”Løvernes hule”. Desværre uden held.
Men bag skærmen sad flere interesserede og så med, og snart begyndte mails fra potentielle kunder og investorer at strømme ind i Katja og Mortens indbakke. Ret hurtigt lykkedes det derfor alligevel virksomheden at tiltrække den nødvendige kapital til at skalere forretningen. Og det satte gang i hjulene.
Få måneder efter fik Kinoa Foods brug for at finde en ny samarbejdspartner, der kunne producere müsli og granola og samtidig forsyne virksomheden med genanvendelig papemballage til produkterne. Det var afgørende for Kinoa Foods’ nye forretningsmodel at finde en sådan partner, for på den måde kunne Kinoa Foods koncentrere sig om udviklingen af nye morgenmadsprodukter.
Perfekt match i Holland
I den forbindelse blev Katja og Morten i foråret 2019 henvist til Enterprise Europe Network Danmark, som hjalp virksomheden med at lokalisere en mulig ny, hollandsk samarbejdspartner – De Halm - gennem en Enterprise Europe Network-partner i Holland.
De Halm behandler organiske korn, der dyrkes på hollandsk jord. De Halm kan derfor med rette kaldes en af de hollandske grundlæggere af produktion af organiske korn, kornflager og müsliprodukter. Landmændene dyrker virksomhedens produkter ved hjælp af miljøvenlige metoder – dvs. de benytter ikke syntetiske, kemiske produkter, insekticider eller kunstgødning.
Efter indledende dialoger besøgte Kinoa Foods De Halm i Holland i slutningen af oktober 2019, og de indgik efterfølgende en produktionssamarbejdsaftale.
- At lære Enterprise Europe Network at kende har været afgørende for at finde den rigtige produktionspartner, så den nye forretningsmodel kan implementeres, og vi har mulighed for at realisere markedsmulighederne, forklarer Katja Krause Jensen.
Sparring på innovationen med særligt fokus på kommercialisering
Men mødet med Enterprise Europe Network har også budt på et 360 graders innovationstjek i virksomheden – et såkaldt Innovation Health Check, hvor virksomhedens innovationsevne gennemgås.
Konklusionen på forløbet har været, at især den kommercielle del af Kinoa Foods har brug for at blive professionaliseret, og som en del af handlingsplanen for Kinoa Foods er der derfor arbejdet intensivt med at opbygge kommercielle handlingsplaner og kompetencer i salg hos Kinoa Foods - fx hvordan en salgspræsentation til detailindsalg ser ud.
Arbejdet har senest ført til, at Kinoa Foods på vegne af De Halm vil forsøge sig på det hollandske marked. Her optræder De Halm som bindeled til vigtige hollandske detailkæder.
"At lære Enterprise Europe Network at kende har været afgørende for at finde den rigtige produktionspartner, så den nye forretningsmodel kan implementeres, og vi har mulighed for at realisere markedsmulighederne, forklarer Katja Krause Jensen."
Katja Krause Jensen, Kinoa Foods
Fakta om Kinoa Foods
Kinoa Foods er et dansk, økologisk superfood brand, der har fokus på kvalitet, smag og clean-eating, hvilket vil sige, at der kun benyttes økologiske, uforarbejdede råvarer uden tilsætningsstoffer og smagsaromaer.
EENergy: Strandby Fiskerihavn forbedrer ventilationsanlæg og indeklimaet
Strandby Fiskerihavn er én af 41 danske virksomheder, der har fået bevilliget EENergy-midler til energieffektivisering. Midlerne er brug til at forbedre deres ventilationsanlæg.
Dansk-koreansk projekt udvikler maritim satellitkommunikation
Sternula A/S blevet projektpartner i Eurostars-projektet MACORSAT, hvor de i samarbejde med en sydkoreansk partner og den danske virksomhed Dacoma skal udvikle løsninger til at få data så effektivt som muligt fra skib til land og omvendt via AIS 2.
Akut hjælp holdt produktionen i gang
En hurtig rundspørge i Enterprise Europe Network blev redningen af produktionen af en populær produkttype i Søren Lund Møbler A/S’ produktlinje, da den danske møbelvirksomhed pludselig stod uden leverandør af en særlig komponent.
Nyskabelse af medieindhold med følelsesmæssig indsigt i målgruppen
Spænding, glæde, sorg, frygt, kedsomhed...vi kan føle mange ting, når vi ser en video. Tænk, hvis medie- og underholdningsvirksomheder kunne skabe og tilpasse indhold baseret på seernes følelsesmæssige reaktioner? Det er allerede en realitet takket være t