GenoSkan A/S
GenoSkan A/S og EU-projektpartnere tog det sidste stik
Virksomheden GenoSkan A/S, som holder til i forskerparken Agro Business Park i Foulum, kunne sammen med 15 andre projektpartnere fra Europa påbegynde arbejdet i det store EU-projekt SmartBees i november 2014. Virksomheden blev i tidernes morgen kontaktet af projektets tyske koordinator og brugte også Enterprise Europe Network til at formidle sin interesse i at indgå i EU-projekter på specifikke områder.
Foto: GenoSkan A/S
I 2012 henvendte laboratoriechef Rikke Vingborg, GenoSkan A/S, sig til Anders Skeem, konsulent i Enterprise Europe Network og Future Food Innovation under Agro Business Park, for at få assistance til at opspore EU-projektkonsortier, der arbejdede på projektforslag, hvor genetiske analyser indgår.
Sådan et projektemne var på det tidspunkt udbudt under EUs 7. rammeprogram for forskning og teknologisk udvikling, nærmere bestemt under fødevare- og bioøkonomiprogrammet Knowledge Based Bio Economy (KBBE). GenoSkan A/S fik derfor indrykket en målrettet profil i et KBBE-projektpartnerkatalog, som Enterprise Europe Networks Agrofood-sektorgruppe lavede - en sektorgruppe, som Agro Business Park har været med i siden 2010. Kataloget blev efterfølgende rundsendt til en lang række relevante aktører i hele Europa.
Deltagelse i SmartBees
Profilen resulterede i et par lovende dialoger med andre aktører, men GenoSkan A/S blev også kontaktet af koordinatoren for det dengang spirende SmartBees-projektkonsortium. Koordinatoren er tyske Institute for Bee Research Hohen Neuendorf e.V., som netop ledte efter en dansk virksomhed, og GenoSkan A/S kom derfor med i konsortiet og var med i den endelige ansøgning. Ansøgningen blev evalueret positivt, men først i sommeren 2014 blev processen afsluttet, og i november 2014 kunne projektet så endelig starte.
GenoSkan A/S er glad for den hjælp og støtte, de har fået til at finde projekter og til at få afklaret centrale aspekter, der naturligvis er i forbindelse med deltagelse i projekter som disse.
- Udover, at vi igennem de seneste år har haft megen gavn af at bruge netværket til at formidle vores ønsker om at indgå i specifikke EU-projekter, har Agro Business Parks Enterprise Europe Network-konsulenter også været behjælpelige med svar på spørgsmål i forbindelse med EU-projektverdenen og med kontakt til EuroCenter i Styrelsen for Forskning og Innovation, som bl.a. kunne hjælpe med vigtige juridiske aspekter, udtaler Rikke Vingborg.
Projektdeltagelse giver adgang til nyt marked
GenoSkan A/S er specialiseret i DNA genotypning af husdyr og planter, og laboratoriet benytter de nyeste teknologier til bestemmelse af DNA genotyper. I projektet skal GenoSkan A/S bl.a. beskæftige sig med udviklingen af et genotypningspanel til biavl. Ved at bruge dette panel får biavlere over hele Europa en unik viden om deres avlsmateriale, som de aktivt kan bruge i forbindelse med avlen. GenoSkan A/S’ deltagelse i SmartBees-projektet betyder derfor, at de får en indgang til et helt nyt marked og kundesegment.
Fakta GenoSkan A/S
GenoSkan A/S er et DNA-analyselaboratorium, der udbyder en række genetiske undersøgelser. GenoSkan A/S er specialiseret i DNA genotypning af husdyr og planter, og laboratoriet benytter de nyeste teknologier til bestemmelse af DNA genotyper. Virksomheden blev etableret i 2009 og har i dag otte ansatte. GenoSkan A/S har etableret laboratorier i Agro Business Park.
EENergy: Strandby Fiskerihavn forbedrer ventilationsanlæg og indeklimaet
Strandby Fiskerihavn er én af 41 danske virksomheder, der har fået bevilliget EENergy-midler til energieffektivisering. Midlerne er brug til at forbedre deres ventilationsanlæg.
Dansk-koreansk projekt udvikler maritim satellitkommunikation
Sternula A/S blevet projektpartner i Eurostars-projektet MACORSAT, hvor de i samarbejde med en sydkoreansk partner og den danske virksomhed Dacoma skal udvikle løsninger til at få data så effektivt som muligt fra skib til land og omvendt via AIS 2.
Akut hjælp holdt produktionen i gang
En hurtig rundspørge i Enterprise Europe Network blev redningen af produktionen af en populær produkttype i Søren Lund Møbler A/S’ produktlinje, da den danske møbelvirksomhed pludselig stod uden leverandør af en særlig komponent.
Nyskabelse af medieindhold med følelsesmæssig indsigt i målgruppen
Spænding, glæde, sorg, frygt, kedsomhed...vi kan føle mange ting, når vi ser en video. Tænk, hvis medie- og underholdningsvirksomheder kunne skabe og tilpasse indhold baseret på seernes følelsesmæssige reaktioner? Det er allerede en realitet takket være t