Hornbeer ApS

Hollændere slukker tørsten i danske specialdrikkevarer

Mikrobryggeriet Hornbeer var én af 20 danske føde- eller drikkevareproducenter, der mødte otte danske og udenlandske indkøbere forud for Food Festival i Aarhus i starten af september 2015. Et af møderne har været særdeles frugtbart for Hornbeer, da de nu har en samarbejdsaftale med en hollandsk importør af cider og specialøl.

Gunhild og Jørgen Rasmussen i produktionen i Kirke Hyllinge (Fotos: Hornbeer ApS)

Det danske udviklingsinitiativ Future Food Innovation arrangerede i samarbejde med Enterprise Europe Network en matchmaking event over to dage i forbindelse med Food Festival 2015. Danske producenter med eksportambitioner mødtes med otte indkøbere, hvoraf de syv blev rekrutteret af udenlandske Enterprise Europe Network-partnere. Der var bl.a. indkøbere fra Holland, Tyskland, Spanien, Polen og Kina.

Holland er hooked

Én af de danske producenter, der deltog i matchmaking eventen sidste år, er det midtsjællandske mikrobryggeri Hornbeer – et bryggeri, som sætter en ære i på miljøbevidst vis at producere øl, der udfordrer folks smagsløg, hvilket givetvis også er medvirkende til, at flere af bryggeriets øl høster både anerkendelser og priser fra såvel indland som udland.

Hornbeer deltog i matchmaking eventen for at opsøge udenlandske potentielle partnere, der kunne hjælpe med at få produkterne ud på de markeder, som de hver især repræsenterede. Gunhild Rasmussen, medejer i Hornbeer, mødtes bl.a. med importør Raúl Henriquez fra Ciderwinkel i Holland, og det møde var så positivt, at de to parter indgik en aftale om at påbegynde et samarbejde omkring import af Hornbeer øl og cider til Holland.

Ciderwinkel importerer og videresælger cider og diverse specialøl til en række hollandske butikker. I starten af 2016 købte virksomheden sin første palle af Hornbeer-produkter, og i løbet af marts 2016 var de første tre paller importeret og videresolgt i Holland. I dag sælges Hornbeers produkter i 10 hollandske specialbutikker, og også tre hollandske værtshuse har taget Hornbeer øl på fad til sig.

Forventninger til fremtiden

Gunhild Rasmussen er godt tilfreds med at have deltaget i matchmaking eventen og har forventninger til, at samarbejdet med Ciderwinkel vil udvikle sig yderligere i positiv retning. For selvom de i forvejen har internationale aktiviteter, betyder det rigtig meget for det lille bryggeri at komme ind på netop det hollandske marked.

- For os er det dejligt at opleve interessen fra en engageret importør, og det betyder alt. Netop for at det ikke blot bliver til en enkelt leverance, men bliver et godt, etableret samarbejde igennem flere år. Især nu, hvor der på verdensplan kommer nye bryggerier til hver eneste dag.

- Og samtidig er det rigtigt dejligt, at vi må levere øl til et land som Holland. De har jo rigtig gode bryggerier dernede og i landene omkring, så vi sætter stor pris på at være med netop dér, hvor der sker meget indenfor øllets verden.

 

Fakta Hornbeer ApS

Mikrobryggeriet Hornbeer er etableret i 2008 og drives af Gunhild Rasmussen og Jørgen Fogh Rasmussen. Hornbeer er fire gange blevet kåret som årets bedste danske bryggeri af foreningen Danske Ølentusiaster. Udover smagen er Hornbeer særlig kendt for sine farverige og humoristiske etiketter illustreret af Gunhild Rasmussen selv. Bryggeriet producerer både øl og cider og har pt. omkring 40 produkter i sortimentet, som de bl.a. eksporterer til Brasilien, Canada, Belgien, Italien, Sverige, Norge og Finland.

Læs mere her

Dansk-koreansk projekt udvikler maritim satellitkommunikation

Dansk-koreansk projekt udvikler maritim satellitkommunikation

Sternula A/S blevet projektpartner i Eurostars-projektet MACORSAT, hvor de i samarbejde med en sydkoreansk partner og den danske virksomhed Dacoma skal udvikle løsninger til at få data så effektivt som muligt fra skib til land og omvendt via AIS 2.