HeliScandia

International viden i dansk helikopterteknologi

Randers-virksomheden HeliScandia har en ambition om at konstruere lettere helikoptere med langt færre komponenter for derigennem at øge ydeevnen væsentligt. Et vigtigt skridt blev taget på en tre dages vidensworkshop i juni 2012, arrangeret af DAMRC, med deltagelse af forskere fra flere lande. Enterprise Europe Network hjalp med at finde en tysk ’rocket scientist’, der deltog i workshoppen.

Deltagerne i de tre dages workshop samlet omkring HeliScandias prototype på Autonomic Rotor Wing (Foto: HeliScandia)

Som en del af vejen til lettere helikoptere har HeliScandia udviklet og patenteret det såkaldte ’Autonomic Rotor Wind’ koncept. Videreudvikling af konceptet kræver bl.a. udvikling og brug af nye højtemperatur materialer. I arbejdet med søgning og udvikling af højtemperatur materialer har HeliScandia allieret sig med DAMRC, og samarbejdet har fået tilskud fra den midtjyske ’Genvej til Ny Viden’-ordning.

Nyeste viden til nye løsninger

Som et første skridt i processen formulerede HeliScandia og DAMRC i tæt samarbejde, hvilken viden der ville være nødvendig og afgørende for at komme videre. DAMRC kendte fra andre sammenhænge flere danske og udenlandske aktører, man kunne inddrage. DAMRC kontaktede desuden Enterprise Europe Network med et specifikt ønske om viden inden for højtemperatur materialer. Enterprise Europe Network i Danmark tog kontakt til repræsentanter fra netværket med særlig viden om og kontakter inden for nye materialer. En tysk Enterprise Europe Network kollega vendte hurtigt tilbage med svar – en repræsentant fra det tyske DLR (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt) var meget interesseret i at biddrage til projektet.

Tre dages workshop

Næste skridt i processen var afholdelse af en workshop over tre dage med input fra en række udvalgte forskere. I løbet af de tre dage i juni 2012 blev den nyeste viden om og erfaringer med materialer grundigt præsenteret og diskuteret med henblik på at afdække muligheder, potentialer og nye løsninger. De tre dages workshop var nøje tilrettelagt og blev stramt styret. Med præsentationer og deltagelse af repræsentanter fra Aalborg Universitet, den danske virksomhed House of Composites, DAMRC samt amerikanske Missouri University of Science and Technology og Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt bød workshoppen på et overflødighedshorn af den nyeste viden om materialer.

Viden, der løfter

- Vi hjælper danske virksomheder med at finde og implementere ny viden, teknologi og processer. Danmark er et lille land, også rent vidensmæssigt, og derfor er det naturligt og helt afgørende at søge viden også i udlandet. I HeliScandias tilfælde har vi i den grad gjort brug af såvel danske som internationale kontakter i et fælles arbejde på at finde nye løsninger. Enterprise Europe Network udgør et enormt netværk af viden og kontakter, som vi også i denne sammenhæng havde stor gavn af, fortæller General Manager, CEO i DAMRC, Klaus Bonde Ørskov.

- Med input fra danske og udenlandske forskere på workshoppen er vi kommet meget langt og har fået en unik forståelse af muligheder, begrænsninger og udviklingspotentialer. Processen har fået et ordentligt boost, og vi skal nu arbejde videre med den nye viden vi har fået, fortæller Gert Lading fra HeliScandia.

 

Fakta HeliScandia

HeliScandia med adresse i Randers har fokus på udvikling af nye teknologier til vertikale luft fartøjer (fx helikoptere) med det formål at mindske vægt og dermed øge ydeevnen. Innovation MidtVest har investeret i HeliScandia.

 

Fakta DAMRC

DAMRC er en forkortelse for Danish Advanced Manufacturing Research Centre. DAMRC arbejder med implementering af nye produktionsteknologier og materialer i danske virksomheder. DAMRC er en medlemsorganisation og har bl.a. Vestas, Kyocera, Terma samt amerikanske Boeing som medlemmer.

Læs mere her

Dansk-koreansk projekt udvikler maritim satellitkommunikation

Dansk-koreansk projekt udvikler maritim satellitkommunikation

Sternula A/S blevet projektpartner i Eurostars-projektet MACORSAT, hvor de i samarbejde med en sydkoreansk partner og den danske virksomhed Dacoma skal udvikle løsninger til at få data så effektivt som muligt fra skib til land og omvendt via AIS 2.