Napp A/S
Matchmaking giver nye muligheder
For københavnske Napp A/S blev deltagelsen i Mobile World Congress i Barcelona i februar 2016 startskuddet til en række internationale aktiviteter. På messens matchmaking event havde de møder med en række potentielle samarbejdspartnere fra flere lande, og det har nu ført til oprettelsen af et datterselskab i Gdansk, og endnu flere internationale partnerskaber og aktiviteter er i støbeskeen.
I midten CEO Niklas Laugesen og CTO Mads Møller fra Napp A/S i dialog med interesserede under Web Summit 2016 i Lissabon (Fotos: Napp A/S)
Enterprise Europe Network Danmark arrangerer hvert år en fælles tur til Mobile World Congress (MWC) i Barcelona. Som it-virksomhed er det et ”must” at deltage i MWC, da hele branchen er repræsenteret, og mange nye produkter og løsninger bliver præsenteret. Enterprise Europe Network har i en årrække arrangeret matchmaking på messen, og i år deltog 410 fra 33 lande, hvilket resulterede i 1.715 møder mellem virksomheder.
Virksomheden Napp A/S, som leverer bæredygtige forretningsløsninger gennem mobile apps og websites, deltog for første gang i MWC i 2016. For Napp A/S blev deltagelsen i matchmaking eventen på MWC starten på internationalisering af deres produkt Napp Siesta, der forvandler dokumenter til apps.
Internationalisering via Enterprise Europe Network
Gennem det gode samarbejde med Enterprise Europe Network-konsulent Helle Bagger Nielsen fra Væksthus Hovedstadsregionen blev Napp A/S opmærksomme på muligheden for at øge udbyttet af deres deltagelse i selve messen.
- Jeg har ofte tænkt på at samarbejde med offentlige tilbud, men når det kom til internationalisering, var jeg bange for kompleksiteten. Min bekymring blev imidlertid gjort til skamme, da jeg startede samarbejde med Enterprise Europe Network i København. Før vi tog til Barcelona havde vi ingen ide om, hvad et matchmaking event var, men det har vist sig at være ekstraordinært nyttigt for os, siger Niklas Laugesen, direktør i Napp A/S.
32 møder på tre dage
Deltagelse i matchmaking kan give mange muligheder for nye partnerskaber, men det kræver god forberedelse inden - og et stort arbejde efterfølgende med opfølgning på de mange kontakter, der skabes.
For at få størst muligt udbytte af møderne med de mange potentielle partnere, havde de to deltagere fra Napp A/S lavet et omfattende forarbejde, inden de tog afsted. For eksempel havde de fået produceret noget markedsføringsmateriale og gennemtænkt, hvilke typer af samarbejdspartnere de var interesseret i. På den måde nåede de hele 32 møder med potentielle partnere i løbet af de tre dage, og det resulterede i en masse brugbare kontakter og nyttig viden, og specielt ét møde bar frugt.
Napp nu i Gdansk
Det var mødet med den polske virksomhed Amplituda, som førte til, at Napp A/S nu har tre fuldtidsansatte i Gdansk, der arbejder med Napp Siesta. Niklas Laugesen fortæller, at de polske udviklere i datterselskabet rent praktisk deltager i de ugentlige møder på samme måde som resten af holdet i København.
- Hvad der blev startet i Barcelona i februar, har vist sig at være begyndelsen til tre nye kolleger i Gdansk i Polen og salgsmøder i UK, Frankrig, Belgien og Holland.
Strategi for internationalisering
Napp A/S er glade for samarbejdet med det polske Amplituda og forventer meget af udviklerne, men deres internationaliseringsaktiviteter stopper ikke her. Napp A/S har valgt en todelt strategi for virksomhedens fremtidige internationalisering, hvor trin et er etablering af et internationalt skalerbart udviklingsteam, og trin to er etablering af samarbejde med strategiske salgspartnere i Europa.
- I Napp A/S producerer vi ikke længere lokalt og eksporterer globalt. Vi har nu produktion og salgsteam uafhængigt af grænser. Vi tænker og agerer globalt konstant, slutter Niklas Laugesen.
Fakta Napp A/S
Napp A/S udvikler bæredygtige digitale forretningsløsninger via mobile apps og hjemmesider.
AI-drevet platform skal forbedre landbrugs- og fødevaresektorens styring af klimabaserede risici
Et nyt schweizisk-dansk projektsamarbejde har modtaget en bevilling på EUR 1,5 millioner fra Eurostars-programmet til at udvikle en AI-drevet platform til håndtering af klimarisici i landbrugs- og fødevaresektoren.
EENergy: Studsgaard forventer markant reduktion af energiforbruget med nye solcelleanlæg
Hos Studsgaard i Frederikshavn arbejder de målrettet på at mindske deres klimaaftryk og blive mere bæredygtige.
EENergy: Strandby Fiskerihavn forbedrer ventilationsanlæg og indeklimaet
Strandby Fiskerihavn er én af 41 danske virksomheder, der har fået bevilliget EENergy-midler til energieffektivisering. Midlerne er brugt til at forbedre deres ventilationsanlæg.
Dansk-koreansk projekt udvikler maritim satellitkommunikation
Sternula A/S blevet projektpartner i Eurostars-projektet MACORSAT, hvor de i samarbejde med en sydkoreansk partner og den danske virksomhed Dacoma skal udvikle løsninger til at få data så effektivt som muligt fra skib til land og omvendt via AIS 2.