Skagerak Salmon A/S
Nordjyske lakseprodukter til Hawaii
Gennem en repræsentant for Hirtshals Havn, hvor den danske virksomhed Skagerak Salmon har adresse, har Skagerak Salmon fået en rigtig god samarbejdsaftale på plads med Hawaii Feed & Fertilizer – en aftale, som har en årlig værdi af godt 1,7 mio. kroner.
Crystal Johnson, President, Hawaii Feed & Fertilizer (Foto: Hawaii Feed & Fertilizer)
I september 2017 blev messen Icelandic Fisheries Exhibition & Awards for 12. gang afholdt i Reykjavik på Island. Det år blev der også for første gang afholdt matchmaking - organiseret af den islandske Enterprise Europe Network-partner Innovation Center Iceland - for virksomheder og interessenter i forbindelse med messen.
Blandt deltagerne i matchmakingen var der syv danske og seks amerikanske virksomheder, og én af de danske deltagere var Linn Indrestrand, udviklingskoordinator ved Hirtshals Havn. Hun repræsenterede en række virksomheder på Hirtshals Havn, heriblandt Skagerak Salmon, der producerer højkvalitetsprodukter baseret på laks, som sælges gennem detail- og grossistvirksomheder worldwide.
Hirtshals møder Hawaii
I forbindelse med matchmakingen mødtes Linn Indrestrand med Crystal Johnson fra firmaet Hawaii Feed & Fertilizer, som havde taget turen til Reykjavik helt fra Waipahu på Hawaii. Hun deltog for at finde nye fiskeprodukter, der kunne importeres til Hawaii og sælges gennem Fresh Island Fish, som er Hawaiis største distributør af maritime fødevarer.
Mødet mellem de to gik fint, og de var ret hurtigt enige om at se på muligheden for at lave forretning sammen. Med god assistance fra Enterprise Europe Network-partnere i både Island og Danmark blev der skabt kontakt mellem Hawaii Feed & Fertilizer og Skagerak Salmon fra Hirtshals.
På daværende tidspunkt havde Skagerak Salmon allerede handelsaftaler med distributører i tre amerikanske stater og var på udkig efter nye muligheder i USA. At det blev så eksotisk et marked som Hawaii, havde man ikke forudset, men man var fra virksomhedens side kun meget spændte på og positive over for denne nye mulighed.
Salg af laks til godt 1,7 mio. kr.
Hawaii var et ny og helt ukendt marked for Skagerak Salmon, så den kontakt, der kom i stand på Icelandic Fisheries Exhibition & Awards, var et godt match og en meget interessant indgang til det eksotiske Hawaii. Selve aftalen endte ud i en etårig samarbejdsaftale med salg af én container eller 4.000 enheder af laks til en værdi af 19.500 EUR for forsendelsen, der skulle sendes til Hawaii hver anden måned som en prøveaftale.
Som opfølgning på samarbejdet besøgte Crystal Johnson Skagerak Salmon i Hirtshals i juni 2018, hvor de gennemgik erfaringer i samarbejdet. Begge parter var meget tilfredse og forhandlede en ny aftale på plads, som fordobler salget af laks til Hawaii gennem Hirtshals Havn til en årlig værdi af 234.000 EUR – eller godt 1,7 mio. kr.
- Vi har været overordentligt glade for det samarbejde, vi har indgået med Skagerak Salmon og med den gode hjælp fra både Linn Indrestrand og Enterprise Europe Network, udtaler Crystal Johnson.
Fakta Skagerak Salmon A/S
Skagerak Salmon A/S producerer årligt omkring 20.000 tons højkvalitetsprodukter baseret på laks fra Norge, Skotland og Island til både detailhandlere og grossister over hele verden.
Fakta Hawaii Feed & Fertilizer
Hawaii Feed & Fertilizer støtter det vigtige skridt mod at reducere omkostningerne ved akvakulturproduktion i Hawaii. Virksomheden er Hawaiis eneste producent af 100% naturligt, bæredygtigt og lokalproduceret reje- og fiskefoder.
EENergy: Strandby Fiskerihavn forbedrer ventilationsanlæg og indeklimaet
Strandby Fiskerihavn er én af 41 danske virksomheder, der har fået bevilliget EENergy-midler til energieffektivisering. Midlerne er brug til at forbedre deres ventilationsanlæg.
Dansk-koreansk projekt udvikler maritim satellitkommunikation
Sternula A/S blevet projektpartner i Eurostars-projektet MACORSAT, hvor de i samarbejde med en sydkoreansk partner og den danske virksomhed Dacoma skal udvikle løsninger til at få data så effektivt som muligt fra skib til land og omvendt via AIS 2.
Akut hjælp holdt produktionen i gang
En hurtig rundspørge i Enterprise Europe Network blev redningen af produktionen af en populær produkttype i Søren Lund Møbler A/S’ produktlinje, da den danske møbelvirksomhed pludselig stod uden leverandør af en særlig komponent.
Nyskabelse af medieindhold med følelsesmæssig indsigt i målgruppen
Spænding, glæde, sorg, frygt, kedsomhed...vi kan føle mange ting, når vi ser en video. Tænk, hvis medie- og underholdningsvirksomheder kunne skabe og tilpasse indhold baseret på seernes følelsesmæssige reaktioner? Det er allerede en realitet takket være t