WORON
Ny dansk lingerikollektion af bøgetræ
WORON er en ny og spændende, dansk tøjdesignvirksomhed, som producerer bæredygtigt og komfortabelt lingeri. Virksomheden brugte Enterprise Europe Network til at finde en kvalificeret produktionsvirksomhed i Ungarn og lancerede kort tid efter deres første lingerikollektion i fire lande.
Fra venstre: Arina og Anya Woron, begge med stor erfaring fra den danske modebranche inden for skønhed, komfort og design. (Fotos: WORON)
Den danske tøjdesignscene er verdenskendt, og nu har den nye og spændende designvirksomhed WORON sluttet sig til det fine selskab. Det er søstrene Anya og Arina Woron, som har skabt virksomheden for at give deres bud på det perfekte lingeridesign. Kollektionen er skabt ud fra et basalt behov om komfort kombineret med tidløst design og god pasform.
- Når man kommer hjem efter arbejde, er det allerførste, man har lyst til at gøre, at hoppe i noget mere behageligt end en bøjle-bh. Det tror jeg, de fleste kvinder kan nikke genkendende til, siger kreativ direktør Arina Woron.
Bøgetræ som stof
Det er ikke kun komforten i produktet, men også bæredygtighed der står Woron-søstrene meget nært. De er derfor meget miljøbevidste i alt fra design og materiale til håndteringen af hvert enkelt produkt. Det var derfor også en betingelse, at stoffet skulle være bæredygtigt.
De valgte et meget blødt stof, Lenzing Modal, hvilket er en fin, glat fiber lavet af bøgetræ. Den er skabt ved at omdanne træ til træmasse, udtage fiberdelen og derefter rekonstruere fiberen, således at den kan spindes til stof. Dette specielle materiale føles lækkert at røre ved og er meget absorberende. Samtidig er stoffet mere modstandsdygtigt over for krympning og falmen end bomuld, hvilket er med til at forlænge stoffets levetid.
Produktion i Ungarn
Udfordringen for den nyetablerede virksomhed var at finde en producent, der havde erfaring med produktion af lingeri og kunne source og arbejde med bøgetræstoffet, og som ikke forlangte en stor ordre i første omgang. De blev henvist til Enterprise Europe Network-konsulent Simon Poulsen fra Væksthus Hovedstadsregionen, som kontaktede flere netværkspartnere i Østeuropa, hvor man havde produktionsvirksomheder inden for tekstil. Arina Woron tog kontakt til flere af virksomhederne, inden valget faldt på en mindre familieejet virksomhed i Ungarn, Lematex. Virksomheden modtog WORONs designs og leverede kort tid efter de første prøver.
- Vi var lidt spændte, da vi ikke vidste, om de havde de nødvendige kompetencer. Jeg rejste derfor til Györ og besøgte dem, både for at sikre mig, at de nøjagtigt forstod, hvordan vi vil have det, og for at sikre mig, at de levede op til vores krav mht. en bæredygtig produktion. Det tog et par forsøg, men vi har nu fået en kollektion, som vi er stolte af, og en samarbejdspartner, som vi er meget glade for at arbejde sammen med, forklarer Arina Woron.
Via samarbejdet med Enterprise Europe Network er det nu lykkedes søstrene Woron at lancere deres første bæredygtige lingerikollektion i både Danmark, Sverige, Storbritannien og Tyskland.
Fakta WORON
WORON er en dansk designvirksomhed med base i København, som designer og producerer skandinavisk, bæredygtigt kvalitetslingeri. WORONs produkter er certificeret Oeko-Tex® 100 og forhandles pt. i fire lande.
EENergy: Strandby Fiskerihavn forbedrer ventilationsanlæg og indeklimaet
Strandby Fiskerihavn er én af 41 danske virksomheder, der har fået bevilliget EENergy-midler til energieffektivisering. Midlerne er brug til at forbedre deres ventilationsanlæg.
Dansk-koreansk projekt udvikler maritim satellitkommunikation
Sternula A/S blevet projektpartner i Eurostars-projektet MACORSAT, hvor de i samarbejde med en sydkoreansk partner og den danske virksomhed Dacoma skal udvikle løsninger til at få data så effektivt som muligt fra skib til land og omvendt via AIS 2.
Akut hjælp holdt produktionen i gang
En hurtig rundspørge i Enterprise Europe Network blev redningen af produktionen af en populær produkttype i Søren Lund Møbler A/S’ produktlinje, da den danske møbelvirksomhed pludselig stod uden leverandør af en særlig komponent.
Nyskabelse af medieindhold med følelsesmæssig indsigt i målgruppen
Spænding, glæde, sorg, frygt, kedsomhed...vi kan føle mange ting, når vi ser en video. Tænk, hvis medie- og underholdningsvirksomheder kunne skabe og tilpasse indhold baseret på seernes følelsesmæssige reaktioner? Det er allerede en realitet takket være t