DK Wine Import
Nye spanske og franske vine til Skive
DK Wine Import fra Skive har med stor succes benyttet sig af Enterprise Europe Networks netværksture til at skaffe sig nye forretningsforbindelser i både Spanien og Frankrig i forhold til at udvide deres vinsortiment til de danske forbrugere.
Foto: iStockphoto
Nogle spanske og franske Enterprise Europe Network-partnere er placeret i regioner, hvor vinindustrien er fremtrædende og spiller en vigtig rolle for regionerne. Derfor assisterer de producenterne dér i at skabe nye forretningsmuligheder. Servicen består i hovedtræk i at planlægge og styre møder mellem vinproducenter og europæiske importører, og den service har bl.a. gavnet DK Wine Import.
Indehaver af DK Wine Import Søren Peter Ditlevsen har efter dialoger med Enterprise Europe Network-konsulent Anders Skeem fra Agro Business Park deltaget i to netværksture til henholdsvis La Rioja i Spanien og Bordeaux i Frankrig, hvor formålet var at møde nye samarbejdspartnere.
Han har i begge tilfælde skulle sende en ansøgning til de lokale arrangører, som skulle validere ham som egnet importør, inden han kunne få lov at deltage i matchmakingen på turene. Derudover skulle han også på forhånd vælge, hvilke producenter han ønskede at mødes med ud fra profiler på de lokale producenter, der deltog, og på hver tur har det også været muligt at besøge nogle af producenterne . På den måde sikredes seriøs forretning.
Givtig tur til La Rioja
Turen til La Rioja foregik i starten af juni 2016. Matchmakingarrangementet talte i alt 42 importører, heriblandt to fra Danmark, og 59 spanske vin- og fødevareproducenter. Kort tid efter hjemkomsten modtog DK Wine Import den første palle med vin fra en ny vingård fra området, og der er efterfølgende indkøbt yderligere vin derfra.
- Turen til Spanien har betydet, at jeg nu har nogle rigtig gode kontakter dernede, således vores sortiment hele tiden kan udvides, når det er muligt, siger Søren Peter Ditlevsen.
Professionel fransk service i Bordeaux
Bordeaux-vine har stor betydning for, at DK Wine Import kan have et spændende og attraktivt sortiment. Turen til Bordeaux i november 2016, hvor i alt 31 europæiske importører og 119 franske vin- og fødevareproducenter var tilmeldt, har bidraget til at give DK Wine Import yderligere muligheder for at handle direkte med de franske vinproducenter.
- Det var en kanongod tur. Det var meget godt arrangeret, og alle vinfirmaer var velforberedte, flinke og meget imødekommende. Den franske konsulent, der var hyret ind til lejligheden, og den franske Enterprise Europe Network-partner havde sammen med deres hjælpere gjort et kæmpe arbejde og bidrog til, at det udover at være professionelt også var hyggeligt. Og de sørgede desuden for at inddrage alle gæster i det sociale samvær om aftenen. Rent forretningsmæssigt var der nogle gode muligheder for mig i søgning af vine inden for premium-segmentet. Jeg har også på denne tur fået rigtig gode kontakter og har desuden afgivet mine første to ordrer af premeur 2015-vine til senere levering. Derudover fik jeg nogle prøver på Pomerol- og St. Emilion Grand Cru-vine med hjem.
Fakta DK Wine Import
DK Wine Import, Skive, har siden 2010 importeret kvalitetsvine, hvor det er sikret, at vinen kommer fra det geografiske ophav, som er angivet på etiketten. DK Wine Import benytter sig ofte af vinrejser, i såvel oversøiske og europæiske lande, hvor de hjembringer både gode smagsindtryk og forbindelser.
EENergy: Strandby Fiskerihavn forbedrer ventilationsanlæg og indeklimaet
Strandby Fiskerihavn er én af 41 danske virksomheder, der har fået bevilliget EENergy-midler til energieffektivisering. Midlerne er brug til at forbedre deres ventilationsanlæg.
Dansk-koreansk projekt udvikler maritim satellitkommunikation
Sternula A/S blevet projektpartner i Eurostars-projektet MACORSAT, hvor de i samarbejde med en sydkoreansk partner og den danske virksomhed Dacoma skal udvikle løsninger til at få data så effektivt som muligt fra skib til land og omvendt via AIS 2.
Akut hjælp holdt produktionen i gang
En hurtig rundspørge i Enterprise Europe Network blev redningen af produktionen af en populær produkttype i Søren Lund Møbler A/S’ produktlinje, da den danske møbelvirksomhed pludselig stod uden leverandør af en særlig komponent.
Nyskabelse af medieindhold med følelsesmæssig indsigt i målgruppen
Spænding, glæde, sorg, frygt, kedsomhed...vi kan føle mange ting, når vi ser en video. Tænk, hvis medie- og underholdningsvirksomheder kunne skabe og tilpasse indhold baseret på seernes følelsesmæssige reaktioner? Det er allerede en realitet takket være t