KS Gruppen
Samarbejde der rykker
Med hjælp fra Enterprise Europe Network fik KS Gruppen A/S fra Aalborg for over et år siden etableret et velfungerende og stabilt samarbejde med den engelske virksomhed Guy Raymond Engineering. KS Gruppen kunne på årets udgave af HI messen i Herning præsentere de nye, engelske produkter - specialhjul til brug i bl.a. sundhedssektoren - som en del af deres produktprogram.
Direktør i KS Gruppen Claus Svensk Jessen er glad for aftalen med engelske Guy Raymond Engineering, som har betydet en sortimentsudvidelse for KS Gruppen. Foto: KS Gruppen A/S
Interesse for nye produkter
KS Gruppen har specialiseret sig i interne transportløsninger og producerer og forhandler en lang række produkter, herunder specialhjul og vogne, der gør løft og transport nemmere. Direktør Claus Svensk Jessen var i starten af 2010 interesseret i at udvide det eksisterende produktprogram og gerne med noget målrettet sygehus- og sundhedssektoren, som man allerede havde en del produkter til. Han fik derfor kontakt til Enterprise Europe Network i februar 2010, og i samarbejde fik man beskrevet KS Gruppens ønsker til produkter og potentielle samarbejdspartnere i en såkaldt samarbejdssøgning.
Hurtig respons fra engelsk virksomhed
Der gik ikke mange dage fra, at KS Gruppens samarbejdssøgning var tilgængelig i Enterprise Europe Networks store samarbejdsdatabase, før der var respons. En engelsk netværkskollega i Enterprise Europe Network, som arbejdede med den engelske virksomhed Guy Raymond Engineering, faldt over KS Gruppens samarbejdssøgning og så et potentielt match. Guy Raymond Engineering producerer en række design- og apparathjul til blandt andet sundhedssektoren. Samarbejdssøgningen blev forelagt Guy Raymond Engineerings salgschef, Carlos Parks, som med det samme var interesseret. Kontaktoplysninger blev hurtigt udvekslet, og de to virksomheder indledte en dialog.
Aftale på hjul
Dialogen blev meget hurtigt omsat til handling og forretning. Kort tid efter var Carlos Parks i Danmark for at besøge KS Gruppen, og i april 2010 forelå en distributionsaftale, hvor KS Gruppen fik eneforhandling af Guy Raymonds specialhjul til sundhedssektoren. Selv til noget så relativt simpelt som hjul stilles der inden for sundhedssektoren store tekniske pga. krav til hygiejne, støj og holdbarhed. Det etablerede samarbejde blev i øvrigt nomineret til en Network Star Award i 2010 – samme pris, som det lykkedes et andet dansk-engelsk samarbejde at vinde i 2011.
- Jeg var rimeligt imponeret over, hvor hurtigt der var bid på vores interesse for nye specialprodukter. Enterprise Europe Network i både Danmark og England skabte en kontakt, som vi i samarbejde med Guy Raymond har omsat til et frugtbart og stabilt samarbejde. Guy Raymonds produkter passer glimrende ind i vores øvrige produktprogram og supplerer dermed det, vi kan tilbyde vores eksisterende og nye kunder inden for bl.a. sundhedssektoren, fortæller direktør Claus Svensk Jessen fra KS Gruppen A/S.
Fakta KS Gruppen A/S
KS Gruppen A/S udvikler, producerer og leverer kvalitetsprodukter til intern transport. KS Gruppen A/S har 13 ansatte og servicerer fra adressen i Aalborg kunder i hele Danmark samt i udlandet.
EENergy: Strandby Fiskerihavn forbedrer ventilationsanlæg og indeklimaet
Strandby Fiskerihavn er én af 41 danske virksomheder, der har fået bevilliget EENergy-midler til energieffektivisering. Midlerne er brug til at forbedre deres ventilationsanlæg.
Dansk-koreansk projekt udvikler maritim satellitkommunikation
Sternula A/S blevet projektpartner i Eurostars-projektet MACORSAT, hvor de i samarbejde med en sydkoreansk partner og den danske virksomhed Dacoma skal udvikle løsninger til at få data så effektivt som muligt fra skib til land og omvendt via AIS 2.
Akut hjælp holdt produktionen i gang
En hurtig rundspørge i Enterprise Europe Network blev redningen af produktionen af en populær produkttype i Søren Lund Møbler A/S’ produktlinje, da den danske møbelvirksomhed pludselig stod uden leverandør af en særlig komponent.
Nyskabelse af medieindhold med følelsesmæssig indsigt i målgruppen
Spænding, glæde, sorg, frygt, kedsomhed...vi kan føle mange ting, når vi ser en video. Tænk, hvis medie- og underholdningsvirksomheder kunne skabe og tilpasse indhold baseret på seernes følelsesmæssige reaktioner? Det er allerede en realitet takket være t