SIKANI Sea Salt
SIKANIs sicilianske forbindelse
SIKANI er en lovende dansk virksomhed, der importerer og sælger siciliansk kvalitetssalt. Kvalitet, økologi og bæredygtighed er nøgleord i virksomheden, der i jagten på en lokal, kvalificeret leverandør af sicilianske urter har fundet og indgået et frugtbart samarbejde med italienske Azienda Agricola Filippona gennem Enterprise Europe Network.
Fotos: SIKANI Sea Salt
For Lotte Brøns er salt ikke bare salt. Hendes virksomhed SIKANI Sea Salt importerer og sælger siciliansk havsalt i flere varianter – herunder urtesalt. SIKANI Sea Salt er håndindsamlet på nordvestsiden af Sicilien og kun drænet for havvand. Det er salt i den mest naturlige form uden tilsætningsstoffer, som man har brugt det i Middelhavslandene gennem årtusinder. Kimen til virksomheden blev lagt under en rejse til Sicilien.
- For et par år siden tog min sicilianske mand mig med til saltbassinerne, der kaldes saltpander, i Trapani på Sicilien. Jeg faldt pladask for det uraffinerede, våde salt, dets smag og historie, fortæller Lotte Brøns.
De 3.000 år gamle saltpander er beskyttet af Verdensnaturfonden (WWF), og det 100% bæredygtige salt håndhøstes. Anvendelse af maskiner er forbudt. Som led i SIKANIs målsætning om ekspansion på det danske og europæiske marked gik jagten ind på en siciliansk urteleverandør, der kunne matche saltets høje kvalitet og historie.
I samarbejde med Enterprise Europe Network-konsulent Ingemarie Søndergaard fra Væksthus Sjælland fandt SIKANI frem til en potentiel leverandør. Det viste sig at være et perfekt match.
Leverancer fra ’romernes spisekammer’
Ingemarie Søndergaard og SIKANI udarbejdede en ”indkøbsliste”, hvorefter Enterprise Europe Network blev aktiveret. Gennem netværket kom de i kontakt med en dansktalende medarbejder fra en italiensk Enterprise Europe Network-partner. Medarbejderen fandt frem til og anbefalede en række lokale, kvalificerede leverandører med økologicertificering. I oktober 2015 blev der indgået en aftale med producenten Azienda Agricola Filippona.
- Vores nye leverandør tilbyder et produkt og en historie, der – ligesom vores salt – er helt unik. Urterne håndsamles i et ubeboet naturreservat på nordsiden af Sicilien – området blev faktisk kaldt for romernes spisekammer. Vi håber på et længerevarende samarbejde, og vi føler os nu klar til at udvide vores import af salt, fortæller Lotte.
Samarbejdet greb om sig
For SIKANI har samarbejdet med Enterprise Europe Network ikke kun betydet, at de har fundet en kvalificeret leverandør. Samarbejdet har også medført en udbygget kundebase og en udvidelse af varesortimentet.
- Vi har gennem vores urteleverandør fået kontakt til en italiensk distributør i Danmark. Kunden har 148 betalende kunder, og vi leverer nu både urter og salt til ham. Derudover har vi også fået øjnene op for et nyt produkt, som vores leverandør producerer, så samarbejdet med Enterprise Europe Network har grebet om sig, men det er vi kun glade for, påpeger Lotte.
Lotte Brøns håber på, at det gode samarbejde med Enterprise Europe Network forsætter, når SIKANI skal ekspandere i Finland og Tyskland.
Fakta SIKANI Sea Salt
SIKANI Sea Salt er en del af virksomheden Luxuslife Aps, der blev etableret i 2011 af Lotte Brøns. Udover at være importør af økologiske fødevarer, havsalt, tørrede krydderurter og mel fra Sicilien designer Lotte også haver og sælger brugskunst til have og hjem.
Læs mere på www.sikani.dk og www.luxuslife.dk
EENergy: Strandby Fiskerihavn forbedrer ventilationsanlæg og indeklimaet
Strandby Fiskerihavn er én af 41 danske virksomheder, der har fået bevilliget EENergy-midler til energieffektivisering. Midlerne er brug til at forbedre deres ventilationsanlæg.
Dansk-koreansk projekt udvikler maritim satellitkommunikation
Sternula A/S blevet projektpartner i Eurostars-projektet MACORSAT, hvor de i samarbejde med en sydkoreansk partner og den danske virksomhed Dacoma skal udvikle løsninger til at få data så effektivt som muligt fra skib til land og omvendt via AIS 2.
Akut hjælp holdt produktionen i gang
En hurtig rundspørge i Enterprise Europe Network blev redningen af produktionen af en populær produkttype i Søren Lund Møbler A/S’ produktlinje, da den danske møbelvirksomhed pludselig stod uden leverandør af en særlig komponent.
Nyskabelse af medieindhold med følelsesmæssig indsigt i målgruppen
Spænding, glæde, sorg, frygt, kedsomhed...vi kan føle mange ting, når vi ser en video. Tænk, hvis medie- og underholdningsvirksomheder kunne skabe og tilpasse indhold baseret på seernes følelsesmæssige reaktioner? Det er allerede en realitet takket være t