Unoform

uno form opnår økonomiske fordele i at være bæredygtig

Den nordjyske virksomhed uno form A/S sætter en dyd i at være en energi- og miljøvenlig produktionsvirksomhed. Gennem Enterprise Europe Network har de fået hjælp til at gennemgå deres produkters miljøbelastning og har ved forholdsvis få initiativer opnået store besparelser - til gavn for miljøet og ikke mindst bundlinjen.

Nedlæggelse af et ældre udsugningsanlæg har bidraget til væsentlige besparelser for uno form A/S. Foto: uno form A/S

Den danske Enterprise Europe Network-partner NordDanmarks EU-kontor har i 2013 og 2014 været koordinator af EU-projektet EDECON. I samarbejde med blandt andre Netværk for Bæredygtig Erhvervsudvikling NordDanmark og Energinord A/S har projektet haft til formål at give virksomheder inden for byggebranchen mulighed for at indtænke ecodesign i deres produkter for at forbedre dets miljøbelastning. Dette passede godt med køkkenproducenten uno form A/S’ eksisterende strategi om at blive mere bæredygtig, og derfor deltog de i projektet.

Fortsættelse af det bæredygtige spor

I 1968 tegnede Arne Munch de første uno form køkkener – et køkken, der i dag betegnes som en vaskeægte møbelklassiker. Køkkenet er kendetegnet ved dets enkelthed, hvor godt håndværk og kompromisløse materialer er omdrejningspunktet. Køkkenerne bliver produceret i Farsø, og på fabrikken har der i en årrække været fokus på energi- og miljørigtige initiativer. Derfor var EDECON en oplagt mulighed for at få et 360 graders eftersyn af deres initiativer, og henover efteråret 2014 havde de besøg af Energinord to gange.

- Vi forsøger i forvejen at tænke miljø- og energirigtigt, men gennem deltagelse i EDECON dukkede der alligevel noget op, som vi ikke selv havde set. Vores produkter og processer blev sat grundigt under lup, og det var en brugbar øvelse, hvor vi fik øjnene op for nye aspekter, forklarer produktionschef Steen Skorstengaard Kristensen fra uno form A/S.

Store energibesparelser

Nogle af de nye aspekter drejede sig om uno forms maskiner og processer. I produktionen af køkkener er udsugning af træspåner og træstøv en nødvendig del, og i den 360 graders gennemgang blev det tydeligt, at udsugningsapparatet brugte meget energi.

Forskellige løsninger blev undersøgt, og ved at nedlægge et ældre udsugningsanlæg i lakafdelingen samt udvide et eksisterende anlæg med en større motor kan uno form årligt spare 42.000 kW i el og 30.000 kW i varme. Ved en gennemsnitlig pris på omkring 70 øre pr. kW svarer det til en årlig besparelse på ca. 50.000 kr., så investeringen kan hurtigt tjenes ind.

- For at kunne overleve som produktionsvirksomhed i Danmark i dag er det afgørende, at ens omkostninger holdes så lave som muligt. Derfor er sådanne investeringer vigtige for os, og når det så også kan forenes med, at vi gør noget godt for miljøet, er det naturligvis positivt, samtidig med at det skærper vores bæredygtige profil, forklarer Steen Skorstengaard Kristensen.

Ny motor til udsugningsanlægget er ikke eneste initiativ i Farsø. Lige nu arbejdes der på at implementere et nyt anlæg til overfladebehandling, og ved besøget af Energinord blev væsentlige ændringsforslag drøftet, hvilket har resulteret i, at anlægget er blevet udstyret med en sparefunktion, som forventes at reducere energiforbruget yderligere, samtidig med at træet bevarer dets naturlighed.

- Vi håber, at vi kan fortsætte de ”grønne” investeringer i fremtiden. Vi har i hvert fald fået større indsigt i, hvor og hvordan vi kan gøre noget, afslutter Steen Skorstengaard Kristensen. 

Fakta uno form A/S 

uno form A/S ligger i Farsø i Nordjylland, hvor de har et 6.200 m2 stort fabriks- og produktionsareal og beskæftiger ca. 45 medarbejdere. De producerer tre forskellige produktlinjer, hvor de Arne Munch-designede køkkener sælger bedst, og størstedelen af deres eksport går til Norden. De ejes af Nobia Denmark A/S, som også har HTH og Invita.

Læs mere her

 

Dansk-koreansk projekt udvikler maritim satellitkommunikation

Dansk-koreansk projekt udvikler maritim satellitkommunikation

Sternula A/S blevet projektpartner i Eurostars-projektet MACORSAT, hvor de i samarbejde med en sydkoreansk partner og den danske virksomhed Dacoma skal udvikle løsninger til at få data så effektivt som muligt fra skib til land og omvendt via AIS 2.